Gure dag tijdens de Finaleraces Raceway Venray
Gure dag tijdens de Finaleraces Raceway Venray
Tekst P.Stuard
De herfst heeft zijn intrede gedaan. Na een fantastische warme zomer kon nu de winterjas en de sjaal gepakt worden. Met slecht 10 graden was het fris te noemen. Toch waren 16 auto’s in het rennerskwartier te vinden.
Bij de training in de ochtenduren had team Weyers het e.e.a. te sleutelen. De motor deed niet wat ervan verwacht werd. Ook bij Jeffrey Roeffen waren er wat opstart problemen. Zijn accu was leeg. Aan duwen hielp niet. Tot dat Mario Daum de auto er achter zette en zo Jeffrey op weg hielp. Ook Tonnie Hendriks kende problemen. Zijn koppeling lag eruit en daarom miste hij de eerste manche.
De baan was koud en glad en dat merkte ook Jan Kuper die in de warming up al van de baan spinde en eindigde in het gras. Geen deelname dus aan de eerste manche voor hem. Mario Daum nam in het begin de leiding. Harm Veenstra kon even mee komen maar moest later afhaken door remproblemen. Erik Roeffen was onderweg naar voren maar strandde even later. Hij bleef in de bocht staan en hij had verwacht dat er een gele vlag (neutralisatie zou komen). Die kwam er niet. De race ging door. Reimon Bos was degene die gunstig startte en op deze manier zijn slag kon slaan. Hij pakte de leiding over en stond deze niet meer af. John van den Bosch had het een stuk moeilijker om naar voren te komen. Met het nodige duw en trek werk en wat leunen baande hij zich een weg naar voren toe. Daum wist de tweede plaats over de finish te brengen en zag de oranje auto van Erik Emming in de spiegels. Van den Bosch bleef Christiaan Simon voor in de strijd om de vierde plaats.
De eerste 12 ronden waren voor Jan Kuper. Hij bleef goed kijken en hield de eerste plaats vast. Daum bleef goed in de buurt en ondertussen kwamen de snellere mannen van achteruit naar voren toe. Dieter Bader kon het niet volhouden voorin en liet het lopen. Pech was er even voor Emming die spinde en de aansluiting verloor. ER was een grote interessante groep ontstaan. Inhalen was een uitdagiing maar de heren reden keurig. Zonder gekke incidenten werd elkaar de ruimte gegeven voor een fair gevecht. Het was weer ouderwets hotrod racen zonder zware contacten. Opnieuw kwam Bos als eerste over de finish. Gevolgd door Van den Bosch en Kuper. Daum pakte een vierde plaats voor Veenstra.
De finale was een race over 25 ronden. Dat gaf de rode daken meer tijd om orde op zaken te stellen. Kuper en Daum begonnen voorin en pakten even wat ruimte. Veenstra sloot aan als derde maar al snel was daar Reimon Bos weer. Jeffery Zwiep kwam in de geleende auto van Maurice Verstappen tot een elfde plaats. Voorin werden de kaarten geschud en was het Bos voor van den Bosch en Veenstra die de race won. Tonnie Hendriks deed goed mee en werd vijfde deze finale achter Kuper. Johan Sanders was met meest constant vandaag en zat elke keer dichtbij de top 6. Dat gold ook voor Emming die een goede subtopper is.