Speedweekend Ter Apel
Speedweekend Ter Apel
Tekst: Patrick Stuart
Op zaterdag 1 september begon in Ter Apel het speedweekend. Dit keer waren er meer coureurs aan de start verschenen. Mannen zoals Erik Roeffen, Mario Daum, Lars Dreschel en Torsten Arends had de moeite genomen om naar Ter Apel te komen. Met vier extra deelnemers werd de baan goed gevuld.
De eerste manche begon met 14 deelnemers en de eerste twee manche werden gestart op basis van de eerste loting. De derde manche van de zaterdag en de eerste manche van de zondag telden mee voor de start opstelling voor de Euromaster. John van den Bosch startte als titelhouder. Hij heeft deze titel 8 jaar op rij weten te winnen een bijzondere prestatie.
De eerste manche begon met 14 auto’s op de baan. Outsider op de baan was Harm Veenstra. Zijn auto kwam voor het eerst weer op de baan, maar was afgesteld door Jeffrey Zwiep. Dat stond garant voor een goede auto voor Harm. Hij wist voorin snel orde op zaken te stellen en pakte vlug de leiding. Nadat hij de leiding genomen had stond hij die ook niet meer af en won. John van den Bosch wist goed naar voren te komen en kon de tweede plaats innemen ten kosten van Torsten Arends. Achter Arends hadden Johan Sanders, Reimon Bos en Erik Emming een mooie strijd met elkaar.
Een manche later was Reimon Bos niet de snelste maar wel degene die als eerste wist te finishen. De snelste ronde kwam net als in de eerste manche op naam van John van den Bosch. Die daarmee liet zien de auto goed op de baan te hebben staan. Emming en Sanders moesten alles op alles zetten om Veenstra en Djonny Meijer achter zich te houden. Deze mannen zaten er goed bij. Dreschel, Roeffen en Daum misten bocht uit snelheid net als Toon Moorman. Hierdoor konden deze mannen geen grote vuist maken naar de anderen, Toch vochten zij onderling leuke duels uit en hielden ze zo lang als het kon stand in het middenveld.
De derde manche kwam andermaal op naam van Bos. Die snel afrekende met Christiaan Simon. Veenstra finishte dit keer niet. In het gevecht midden in het veld spinde hij rond en was de race gelopen voor hem. Erik Roeffen corrigeerde de auto te hard bij het uitkomen van de bocht en verdween het zand in. Opnieuw klokte Van den Bosch de snelste tijd. Er zat slechts 6 honderdste van een seconde tussen Van den Bosch en Reimon Bos. Zo klein zijn de onderlinge verschillen. Hellaas ging het in de slotronde flink mis. Simon en Sanders waren met elkaar in duel. In de slotronde remde Sanders zijn auto aan de binnenkant er naast bij Simon die de binnenlijn open had gelaten. Eenmaal in het gat wilde Simon de deur toch sluiten. Dat lukte niet. Beiden stuurden heftig tegen maar verdewenen deel door het zand en vervolgens kwamen ze weer op de baan. Ze kwamen meerdere keren met elkaar in aanraking op dat moment. Ze verdwenen samen naar het midden van de baan. Merlin Beganovic schrok en trapte op de rem. Torsten Arends had geen kans meer en klapte achterop bij Beganovic. Daardoor lanceerde Arens zijn auto in de zijkant bij Simon. Tot slot kwam hij in de muur tot stilstand. Ook Dreschel belande nog tegen de muur achter Beganovic. De schade was op zondag voor bijna alle coureurs hersteld. Alleen Simon bleef aan de kant. Zijn stuurinrichting en zijkanten waren te zwaar beschadigd.
De laatste kwalificatie manche werd op zondag middag verreden. Johan Sanders stond op een gustige plaats. Vanaf de eerste rij en maakte er een vlag tot vlag race van. Vanaf de eerste ronde leidde hij de dans en gaf het dus niet meer uit handen. Harm Veenstra wist een vierde plaats om te zetten tijdens de race naar een tweede plaats. Ook Djonny Meijer kwam naar voren hij veroverde de derde plaats nadat hij als vijfde gestart was. Jan Kuper verloor terrein in de slotfase tijdens zijn gevecht met Erik Emming. Hierdoor profiteerden John van den Bosch en Reimon Bos. Kuper haalde zijn gram door voor Emming te eindigen.
Bos onttroond Van den Bosch in spektakelstuk.
Van den Bosch mocht als titelverdediger met de meeste punten uit vier races vanaf pole starten. De rollende start beheerst hij beter dan de stilstaande start. Daar kon de concurrentie niet veel mee. Bos startte naast hem en bleef meteen goed in de buurt na de start. Van den Bosch kreeg weinig ruimte van Bos. Sanders die als derde gestart was bemoeide zich wel met de strijd daar waar het kon. Als Bos aan de buitenkant de aanval zocht dan sloot Sanders achter van den Bosch aan. Bos bleef geduldige maar hield de oudere concurrent wel constant onder druk. Uiteindelijk maakte Van den Bosch een bijna zeldzaam foutje. Hij kwam te wijd uit en hierdoor zag Bos kans om binnendoor te steken. Eenmaal aan de binnenkant er langs liet Bos zich door van den Bosch niet gek maken. De twee hadden een waanzinnig mooie strijd. Reimon Bos mocht zich na de race laten tronen tot Euromaster van 2018. Het team is goed bezig verzet veel werk en kreeg nu uitbetaald met een klinkende overwinning. Van den Bosch gunde het zijn collega en heeft huiswerk voor de winter grapte hij. Sanders was tevreden met een derde plaats. We zitten er goed bij meende hij. Harm Veenstra eiste de vierde plaats op voor Djonny Meijer.
Revanche race voor Sanders.
De race na de Euromaster kwam na op naam van Sanders. De eerste meters op de baan zorgden voor veel spanning want er was ruimte aanvankelijk voorin. Tot dat iedereen naar de binnen knijpt en de ruimte klein wordt. Van de achterkant gezien leek Daum naar buiten te willen en kwam hij zodoende in de mangel en was de race voor hem over. Jan Kuper ging verhaal halen bij Daum en was dus daadwerkelijk betrokken bij geweest bij dit voorval echter hoe, dat kon ik niet beoordelen van mijn positie. De schade bij Emming was opvallend hij had vermoedelijk voor de tweede keer Moorman gevonden op zijn weg. Veenstra schoot Meijer af (die even flink naar buiten schoof). Sanders kon het niet deren hij ging frank en freij aan de leiding en won overtuigend. Emming werd tweede en Meijer derde. Veenstra finishte niet. Van den Bosch werd vierde voor Bos.
Volgend weekend wordt er gereden in Posterholt. Zondag 9 september.